Ett nyhetsbrev från Colombine Teaterförlag. Problem att visa det? Se det i webbläsaren.


HÖGOKTANIGT TYSKT


Foto: Salzburg Festival

ZDENĚK ADAMEC  av Peter Handke

Den 18-årige studenten Zdeněk Adamec ställde sig strax efter soluppgången den 6 mars 2003 på trapporna till Nationalmuséet vid Wenzelsplatsen i Prag, hällde bensin över sig och tände på; han dog fyrtio minuter senare i ambulansen. Han efterlämnade ett kort avskedsbrev, där han angav världens ondska och ett samhällssystem byggt på makt och pengar, som orsak till det självmord som var tänkt att förändra världen.

Denna händelse utgör den röda tråden i en tät väv av frågor och svar, påståenden och tvivel, information och anekdoter. Rollerna försöker återskapa händelsen i dess politiska och historiska kontext och fram träder en fiktiv bild av den unge tjecken Zdeněk Adamec. Det dialogiska samlandet av fakta och berättelser får de medverkande att börja reflektera över sin egen relation till världen. Texten rör sig musikaliskt och lekfullt mellan det allvarliga och det lättvindiga, från ironi till patos.

Roller: valfritt  Språk: Ty, (en svensk översättning är under arbete)

Urpremiär på Salzburg Festival 2020.

"Det är en högljudd själamässa och en stillsam nekrolog, en orubblig åkallan och åminnelse, en glädjerik fest och en sorglig begravning, ett smärtsamt oratorium och en glädjerik återfödelse … en upprörande, grandios text." /rbbKultur

"ett poetiskt Darkweb, ett levande Chatroom." /Welt am Sonntag

"Och pjäsens värde ligger just i att den sinnligt utforskar förmågan till dialog i en tid som mer och mer tillrättaläggs av polarisering och populism." /Der Standard


Foto: Sebastian Hoppe

ODYSSÉEN  av Roland Schimmelpfennig
Svensk översättning av Ulf Peter Hallberg

Den västerländska litteraturens mest magnifika reseskildring i en humoristisk och djupt gripande version av Roland Schimmelpfennig.

I en liten bil uppe i bergen idkar Penelope älskog med en lärare. Han berättar historier för henne, han är rolig, han får henne att äntligen skratta igen. Hon har valt honom för att han är så olik den man hon är gift med: den mytiske hjälten Odysseus. Han som vann det tioåriga kriget mot Troja och sedan drev över Medelhavet där blev hängande hos cyklopen, hos nymfen Kalypso och på Kirkes bar, för att till sist komma tillbaka till sin hemstad Itaka efter tjugo års bortavaro. Också kolonisatörer kan bli till nomader; irrande migranter som inte längre vet vad ett hem egentligen är.

"Att ha land under fötterna, ett land som inte bara är aska.
Det borde finnas en grundläggande rättighet att ha en flytväst.
Det borde finnas en grundläggande rättighet att ha en livboj."

Roller: "en grupp kvinnor och män i olika åldrar, ibland som kör, ibland ensamma."  Språk: Ty, Sv  Speltid: ca. 1,45 utan paus

Urpremiär på Staatstheater Dresden i september 2018.

"Författaren leker inte bara med det antika materialet, han använder det också för att få syn på vår tid. Det fungerar förträffligt" /Freien Presse

"Berättelsens ständiga perspektivförskjutningar handlar inte om svar, det är snarare det som är själva fokus. Och kanske en insikt: Allt mänskligt är intrasslat i historier." /Die deutsche Bühne


Bild: Krafft Angerer

(R)EVOLUTION  av Yael Ronen och Dimitrij Schaad

Välkommen till Europa 2040!

Algoritmer kontrollerar nu relationen mellan teatern och publiken. Har din man lämnat dig för en yngre, rikare kvinna? Då har din mobil redan uppfattat din sinnesstämning och bokat biljetter till Medea.
Klimatförändringarna har vänt upp och ner på världen: Holland är översvämmat, 11 miljoner människor är på flykt i Centraleuropa, den sista glaciären har just smält, arbetslösheten har nått 40% och i ren desperation har Fridays for Future förvandlats till en terroristorganisation som utför cyber-attacker.

(R)evolution är en märkvärdig mix av vett, galenskap, vetenskap och fiktion, inspirerad av Yuval Noah Hararis texter.

Roller: 5 (2k, 3m)  Språk: Ty  Speltid: ca 1,35 utan paus

Urpremiär på Thalia Theater, Hamburg februari 2020.

”träffar med lekfullhet kärnan i Hararis analys av ett samhälle vid en vändpunkt – och går med i berättartraditioner från Huxleys ”Brave New World” till Atwoods ”Handmaid’s Tale” – nachtkritik.de

”Som i alla sina produktioner bryter Ronen ner ett stort ämne med intelligens och espri, och träffar brett” – landeszeitung.de

”smart och kritisk, rolig och cynisk” – Katrin Ullman, taz


Vill du läsa? Skriv så skickar vi!

Berit, Lena, Sara & Rickard

 


Colombine teaterförlag, Gaffelgränd 1A, SE-111 30 Stockholm, tel: +46 (0)8 411 70 85/+46 (0)8 411 80 85, E-post:info@colombine.se, Hemsida: www.colombine.se

facebookhomepage

Du får detta nyhetsbrev eftersom du arbetar med scenkonst eller för att du har skrivit upp dig på vårt nyhetsbrev. Skulle du vilja avsluta din prenumeration, klicka här.