Nyhetsbrev med senaste nytt. Problem att visa det? Se det i webbläsaren.

SVENSK MUSIK OCH TEATER

Releaser på gång

  • LOWER EASTMANHATTAN PROJECT, jazz
    Homage to Keith Jarrett. 5 songs.
    Album den 26 mars. Länk till journalister finns.
    En singel är redan släppt och spelad i P2
    Förhandslyssning här 
  • CARBON.
    Släpps i april, länk kommer i mars.
  • THE ULTIMATE TOUR
    Släpps innan midsommar
  • SKOG OCH SAXOFON
    Släpps innan midsommar
  • Artister kan påverka

Vårt nya album är inspirerat av Keith Jarretts Kölnkonsert.

Plötsligt förstod jag hur mycket denna konsert påverkat mig. Det var inte så att jag lyssnat på den hundratals gånger. Jag hade hört den och den hade gått in i mitt undermedvetna.

Jag kan dessutom se att den påverkat mycket av den musik jag lyssnat på. Detta upptäckte jag när jag lyssnade på Anton Karis P1 dokumentär från 2009 om Kölnkonserten. Anton Karis bad folk att berätta om hur konserten påverkat dem och hur de använt musiken. Det var allt från bröllop och begravningar till älskog. Nu började jag lyssna.

Jag lyssnar bäst när jag har saxofonen i handen. Jag kunde inte låta bli att spela.

När Tobias, Kristian och jag repeterade så nämnde jag detta för dem. Efter en del övertalning blev de intresserade, men de var inte helt övertygade. De är vana vid att jag har idéer och de har lärt sig att det bästa är att säga ja, oftast nöjer jag mig med det och så händer inte så mycket. Men denna gång envisades jag. Vi ska göra något, sa jag. Vi ska utnyttja känslorna, vibbarna, klangerna, fraserna vi ska göra musik av det.

Så det var bara att lyssna gång på gång och så bestämde vi att vi skulle ha konserten i lurarna när vi spelade. Vi visste inte om det skulle fungera, troligen inte, men vi prövade. Nu kan du lyssna på resultatet.

Det är definitivt vår musik, såsom Lower East Manhattan Project låter, men Kölnkonsertens känslor och vibbar finns kvar. Den som lyssnat noga på Kölnkonserten kan märka att mycket av klanger och fraser också finns i vår tolkning, men det viktiga är att vi fångar upp delar av det obeskrivbara och blandar det med vår egen obeskrivbarhet. Jag hör det, hoppas att även du hör det.

Kristian Kraftling briljerar i sitt pianospel. Att skapa utan att härma, att fylla med sin egen själ trots att han ständigt hade Keith Jarrett i lurarna är en fantastisk prestation. Jag hör Kristians själ i varenda ton.  

Tobias Grenholm har en friare situation eftersom Kölnkonserten endast var piano. Hans ekvilibrism ger honom utrymme att blomma. Och blomma gör han. Basen hittar så mycket nytt, så mycket spännande. Basen finns hela tiden, följsamt och solistiskt. Pröva att koncentrera ditt lyssnande på basen och du kommer att vara med om något helt nytt. Tobias är en unik basist.

Erik Winqvists saxofon förbjuder mig min blygsamhet att kommentera. Jag kan bara säga att jag är nöjd. Det blev så som jag hoppades att det skulle bli.

Låtarna

Spår 1-5 är delar som vi namngivit när det hela var klart. När jag lyssnade fick jag bilder och känslor.

Första spåret heter Moose Birth.
När jag lyssnade såg jag ett stort brunt däggdjur som sakta kom fram till mig. Det var en närbild, en trubbig nos som intresserade sig för mitt ansikte, djuret kom inte för nära, det ville inte skrämmas. Längre in i låten såg jag älgens kalv födas. Namnet var klart.

Andra spåret Lunch at the Harbour.
Är mer socialt. Det börjar med Kristians lite sökande piano. Tobias och jag ansluter och det är kul att träffas. Vädret är fint och vi går tillsammans ner till hamnen och äter lunch. Samtalet tar fart och det är riktigt kul att höra vad de andra säger. Även jag har något att säga. Kanske är mina inlägg lite ostrukturerade, men det får de vara. Värmen kommer och … ja en fin lunch blir det.

Tredje spåret heter Albatross.
Ett bra namn, en stor och trygg fågel som spanar ner över havsytan. Vad ser fågeln? Något är det, men den svävar vidare. Vart vet jag inte, men rytmen är trygg.

Fjärde spåret Afternoon Walk in Manhattan.
Nu är allt bra, vi vandrar hemåt. Nyktra och glada går vi upp för avenyn. Lite i våra egna universum. Universum som interagerar. Jag tror att vi går in på hotellet och lägger oss på sängen med färggranna överkast. Sluter ögonen.

Femte spåret Credits.
Är en eftertext utan text. Visst kan man skriva utan bokstäver? Tobias och jag roar oss med att söka Keith Jarretts musikaliska universum. Instrumenten får söka fritt. Såsom medeltida kyrkomusik lät stämmorna mötas.

 

Concert Part 1 (win168)
Är hela konserten, utan avbrott, inklusive "eftertext" med saxofon och bas.

Om du är en riktig musiknörd kan du prova att spela upp vårt spår Total Concert, samtidigt som Kölnkonserten Part 1. Du kommer att märka att det fungerar, rakt igenom, ända fram tilll sista minuterna.

 

God lyssning.

Erik Winqvist

Nu kan du lyssna

Länk till förhandslyssning 

https://lowereastmanhattanproject.hearnow.com

Albumets offentliga release är den 26 mars

Den 26 februri släppte vi singeln MOOSE BIRTH, den är väldigt uppskattad. Finns på Youtube och Spotify. Hela albumet kommer den 26 mars. Läs om varför vi gjort detta jazzprojekt. Storyn är ny och unik, bygger på ett event från 1975. Bandet heter LOWER EAST MANHATTAN PROJECT.  Spotify länk.   Youtube länk

Du kan läsa om storyn på www.musikochteater.se


CARBON

Förälskelsens metafor

Två annorlunda låtar om miljön.
Ny EP, släpps i april.

Hur gör man bra musik om samhället och miljön?

Det blir lätt pompöst eller lite tråkigt. Vanligast är att man lyfter fram en eländig och upprörande veklighet. Då blir publiken upprörd och en dystopisk känsla innfinner sig.

Sedan brukar det inte hända så mycket. Även om det kanske bildas kampgrupper så brukar det inte resultera i politisk handling. Det blir inga nya lagar och förordningar som eliminerar problemet.

Ibland kryddar man den politiska pamfletten med något mänskligt, något som berör. Det brukar bli upprörande, gripande. Men utmynnar fortfarande inte i någon politisk handling.

Så långt kom jag i mina tankar. Ändå ville jag göra något, vad?

Jag har en devis som är ”tänk annorlunda” så jag tänkte annorlunda.

Så här tänkte jag.

Vårt samhälle fortsätter att pumpa ut koldioxid, trots att vi vet att det får jorden att koka. Vi älskar jorden, ändå kokar vi den. Vad liknar detta?

Jo, det liknar en blockering. Vi ser verkligheten, men på något sätt struntar vi i den. Precis som när man är nyförälskad. Vi älskar den vi mött och vi beundrar hen. Visst, vi ser att hen inte är perfekt, men vi tar det inte till oss. Under förälskelsefasen är vi förblindade fast vi ser. Likadan är nog vår relation till jorden. Vår relation till jorden är i förälskelsefasen, psykotiskt blockerad. Förblindade fast vi ser.

Jag skrev en låt om vårt sätt att behandla jorden och kallade den för koldioxidpsykosen. Förälskelsens psykos.

Andra inspirationskällor

Lars Forsell skrev en låt som heter ”De fattigas piano”. Jag hörde den som barn och fastnade för den. Den grodde i mitt inre. Den blev grunden i de första utkasten. Simon Forsman sjöng och publiken gillade den.

När jag själv skulle sjunga den så blev det lite tråkigt och jag bestämde mig för att göra om melodin till en konventionell tolvtaktsblues. Det var lite svårt att få in alla orden men det fungerade och här är den.

Två låtar

Det blev två låtar ”Koldioxidblues” och ”Jordmöns brustna ben”. Annorlunda, det blev låtarna, men kommer de att stimulera till politisk handling?

Vi får se, låtarna visar i alla fall verkligheten från en annan synvinkel. Att se saker från olika synvinklar brukar minska rädsla stress och blockeringar. När man minskar rädsla, stress och blockeringar så brukar det vara enklare att ta rätt beslut. Lite humor brukar också förenkla.

Jag hoppas att låtarna går in i vårt undermedvetna och att vi med en mer mångfacetterad och som jag tycker kul vändning gör oss friare så att vi vågar ta rätt beslut. Det måste utmynna i politisk handling.

Musikerna

Jag hade verkligen tur som fick med mig just dessa musiker, det är mina favoritmusiker. Tobias Grenholm på kontrabas, han har också producerat och mixat. Erik Mjörnell är en gudabegåvad gitarrist. Simon Forsman målar med sin flygel och Simon Liljeblad öser in energi med sina trummor. Tack för ert engagemang.

Information om musikerna finns på hemsidan.

The Ultimate Tour CARBON släpper vi i april. Det är en EP med två låtar om hur vi behandlar vår jord. ”Koldioxid Blues” och ”Jordmöns brustna ben”. Vi har tänkt annorlunda och låtarna sticker ut.

Sedan kommer hela albumet med några livsbejakande låtar från föreställningen THE ULTIMATE TOUR.

 


Även SKOG OCH SAXOFON är inspelad och håller på att slutmixas.


Arister kan påverka

Biologisk mångfald, skog

Engagemanget för den biologiska mångfalden seglar i mediamedvind. Det är bra. Men vi måste se till så att engagemanget omskapas till konkreta handlingar. Föreställningen om skog och alla andra aktiviteter som vi gör bidrar med kunskap och energi. Här kan du läsa vårt remissvar på skogsutredningen. Klicka.

En bra framtid, utopiportal

Bäst är att gå in på hemsidan och läsa om olika positiva framtidsvisioner, men för att du ska bli intresserad så har vi gjort en reklamfilm. Klicka här

 www.braframtid.se


Har släppts i år

ANGELIC OX

Elektronisk dansmusik med sopransaxofon

LOWER EAST MAN. PROJECT

Moose Birth, singel. Jazz

SVENSK MUSIK OCH TEATER
Erik Winqvist

youtubefacebookinstagram

info@winkir.se

Telefon:0708 77 66 67

www.musikochteater.se

Du får detta nyhetsbrev eftersom du är en kund till oss eller för att du har skrivit upp dig på vårt nyhetsbrev. Skulle du vilja avsluta din prenumeration, klicka här.